Икономически университет - Варна
UEBN – Мрежа за сътрудничество с бизнеса

...

Васил Христомиров Арнаудов

Завършена ОКС, година на завършване, специалност:

Бакалавър, Маркетинг (2013)

Водеща катедра: Маркетинг

Заемана позиция: Съсобственик

Организация, в която лицето се реализира професионално: "Подаръци за сватба"

Уебсайт на организацията: podaracizasvatba.com

Сектор, към който се отнася основният предмет на дейност на организацията: Online магазин за сватбени стоки

Направления на сътрудничество с ИУ-Варна след дипломиране:

  • организиране на съвместни събития с представители на ИУ-Варна (конференции, семинари, форуми и др)
  • участие в учебния процес (участие в лекции, семинарни занятия, предоставяне на информация за студентски проекти и др.)

Представете се с няколко думи, с какво се занимавате в момента. Разкажете за Вашия кариерен път.

Още преди да завърша висшето си образование, започнах работа в SEO отдела на голяма варненска фирма. За две години там научих на практика как да „продвам” по-добре различни услуги и продукти по Интернет.
Реших да приложа натрупания опит и умения в свой собствен бизнес. През 2014г. заедно с приятелката ми (вече моя съпруга), която също е възпитаник на катедра „Маркетинг” към ИУ-Варна, създадохме сайта Подаръци за Сватба.
Знаехме, че в България има търсене за нестандартни подаръчета за гости на сватба и кръщене, а предлаганите сувенири от конкурентите са масово едни и същи (има D, а няма S). Затова решихме да се възползваме от тази възможност и бързо въведохме с голям успех няколко по-нестандартни продукта на достъпни цени.
Плановете ни за бъдещо развитие включват разширяването на продуктовия асортимент, таргетиране на по-широка целева аудитория както и разрастване на бизнеса ни в съседни страни.

Какво учихте в ИУ-Варна и как стигнахте до идеята да изберете тази специалност?
Гледах филма „Месец Любов” с Киано Рийвс и Шарлиз Терон. Там главният герой се занимаваше с Маркетинг и правеше пари докато гледа телевизия и измисля креативни реклами. Тогава реших, че искам да се занимавам точно с това и няколко години по-късно вече бях студент специалност „Маркетинг” в ИУ-Варна.


Освен с конкретни знания и умения, с какво друго ви помогна обучението в избраната от Вас специалност?

Разбрах, че има много по-умни и трудолюбиви от мен колеги и за да бъда успешен трябва да се сравнявам с тях. Също така научих, че е важно да си добър в нещо конкретно, а не да разбираш по малко от всичко.

Трудна ли е реализацията на българските студенти по икономика според Вас?

Не. Когато си амбициозен и умен пред теб има много възможности за развитие. В последно време много чуждестранни фирми отвориха свои офиси в големи български градове.
В такива фирми оценяват трудолюбието и го награждават с висока заплата и бонуси.
От друга страна, всеки мързелив завъшил студент може с часове да обяснява как няма работа и никой не плаща повече от 500 лв заплата. Затова мога да обобщя с едно изречение ситуацята:
За работливите и амбициозни млади хора реализацията е лесна, а за мързеливите е трудна.

Доколко наученото в университета помага на пазара на труда?

Наученото в университета ти помага на 30%. Получаваш базови знания, които след време можеш да доразвиеш и приложиш на практика. Запознаваш се и с интелигентни хора.
Останалите 70% се определят от желанието на всеки да се развива и да стане добър в нещо конкретно. След университета съм изчел стотици статии, които да ми помогнат да върша по-добре работата си. Така че образованието не спира след получаването на дипломата. Това важи с особена сила за специалност Маркетинг, защото нещата са много динамични и особено в последно време продажбите все повече се ориентират към online пространството.

Какъв съвет бихте дали на студентите, на които предстои избор на стаж и работа?

Изберете нещо, което ще Ви бъде интересно да правите. Само така ще имате необходимата мотивация, за да станете специалисти и да получавате високо възнаграждение.
Също така имайте търпение и не очаквайте да старитрате с 1000 лв заплата, когато нямате никакъв практически опит. Парите идват с опита, а опитът идва с времето.
Не се сърахувайте да експериментирате и да сменяте работното си място, когато пред Вас има по-добри възможности!

Кой е Вашият най-скъп спомен или запомнящо се преживяване от университета?

 

Спомням си с носталгия за нощните събирания по квартирите, където играехме белот и пиехме бира до 5 часа сутринта. Също и за „поливането” на взет тежък изпит както и за събиранията преди заминаване на бригада в САЩ.
Като най-ярък спомен свързан със самия университет се сещам за един студен зимен ден в четвърти курс, в който с няколко колеги реализирахме проекта „Васко Дупката” пред самия вход на университета. Бях облечен с черен найлонов чувал с надпис дупка и около мен беше заградено с жълта найлонова лента. Колегите раздаваха лепенки на минаващите студенти и много хора се снимаха с мен. Идеята беше да промотираме създадената от нас Facebook страница „Да Запълним Дупката”. Хубави времена...

Гордея се, че съм възпитаник на ИУ-Варна защото ...?

Защото станах много по-отговорен и изпълнителен. В университета разбрах, че наистина искам да се занимавам професионално с Маркетинг. Там срещнах умни и креативни хора, от които научих много.

 

Катедра "Маркетинг", април, 2016 г.